12 november 2013

Breien is ook een feestje, zeker met gratis breipatronen.

Jeetje, wat heb ik dat vroeger veel gedaan, kilometers heb ik gebreid en gehaakt. Truien, babyslofjes, babypakjes, sjaals, enz.
Kort geleden heb ik, na 25 jaar, alle breinaalden en aanverwanten weer eens opgezocht om te zien wat ik allemaal nog had liggen en ben ik op zoek gegaan naar een leuk gratis breipatroon. Het is een kol geworden die ik gebreid heb van wol van de Zeeman, drie bollen om precies te zijn. Dubbele draad genomen en naalden 10 want een kol voor de winter moet wel lekker dik aanvoelen.

breien

Mijn eerste breiwerk sinds jaren heb ik met plezier gebreid en inmiddels ook al gedragen.
Het leuke is, dat als je op zoekt bent naar brei en haakpatronen, er op internet enorm veel gratis patronen te vinden zijn. Ik heb een paar sites met gratis breipatronen op een rijtje gezet;


Experimenteren
Wat ook erg leuk is, zelf experimenteren met wol. Neem bijvoorbeeld een bol wol voor naalden nr. 4 of 5 maar ga hier eens mee aan de slag op naalden nr. 10. Maak eerst een proeflapje om te zien hoe het uitvalt. Probeer dan ook even allerlei steken uit om te zien wat je het mooist vindt. Hierna laat je je fantasie de vrije loop en ga je kijken wat je hiermee zou willen breien. Je krijgt er de leukste effecten mee. Zo zou je een hesje kunnen breien met een open effect of een lekkere losse sjaal of poncho. Wat je ook maakt, je weet zeker dat het uniek is en niemand anders zo'n zelfde heeft. 
Wat je ook kunt doen is breien met een dubbele draad en dan twee verschillende garens pakken. Of wat dacht je van nog meer draden tegelijk, ook leuk. Verrassende effecten creƫren, daar gaat het om met experimenteren met wol. Onderstaande sjaal heb ik ook op die manier gebreid.

sjaal, breien


Verschillende breisteken
Er zijn enorm veel verschillende breisteken mogelijk en die zou ik hier allemaal kunnen opsommen maar daar ga ik jullie niet mee vermoeien. Ik heb op Google gezocht en via deze LINK kom je al ontzettend veel tegen. Via de afbeeldingen die je dan ziet kun je de pagina vinden waar de desbetreffende steek staat omschreven.

Inmiddels draaien de raderen bij mij alweer volop want ik wil weer aan de slag met de pennen en garen(s). op naar het volgende project want breien is een feestje.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen